NIEDZIELA PALMOWA

Niedziela Męki Pańskiej rozpoczyna Wielki Tydzień ? najważniejszy okres w liturgii chrześcijańskiej. W tym roku w dużej mierze ? liturgii domowej.

 

Niezwykle aktualny wydaje się fragment listu św. Atanazego:

?Uroczystość ta prowadzi nas poprzez nacierające zewsząd utrapienia obecnego świata, a Bóg użycza nam radości zbawienia, która z niej wypływa. Czyni z nas bowiem jedno zgromadzenie łączące duchowo tych, co są rozproszeni po całej ziemi. Pozwala nam przez to modlić się razem i zanosić wspólne dziękczynienia, jak przystało czynić w święto. I w tym jest właśnie cud Jego dobroci, że sam zbiera nas zewsząd na tę uroczystość, zbliżając jednością wiary tych, którzy może ciałem są daleko od siebie.?                   

Atanazy, List wielkanocny 5.

Warto więc zachęcić rodziny do dwóch szczególnych aktywności:

  1. Przeczytania Ewangelii (Mt 26,14-27,66) z podziałem na role

Tekst można czytać bezpośrednio z Pisma świętego lub znaleźć w internecie.

(dzieci nieczytające mogą tworzyć efekty dźwiękowe jak w słuchowiskach radiowych np. postawić naczynia na stole, gdy rodzice czytają o apostołach przygotowujących Paschę , rzucić monety na podłogę, przemaszerować imitując kroki Rzymskich żołnierzy, rzucić na stole kostki do gry itd.)

  1. O godz. 15.00 wyjścia na balkon (lub przed dom), stanięcie przy oknie z gałązką, palmą lub apaszką (niektórzy nie będą mogli zdobyć gałązek) i odmówienie Koronki do Miłosierdzia Bożego.

 

Ps:

Na pierwszym miejscu chodzi o dobro duchowe wiernych, ale nie można zapomnieć o zdrowiu i zachowaniu zasad bezpieczeństwa.

Należy uczulić wiernych, by nie opuszczali domostw, nie gromadzili się i nie łamali obowiązujących od 01.04. przepisów.

Niemożliwość opuszczenia domów nie powinna ograniczać naszej duchowej tęsknoty za kontaktem z Bogiem żywym i prawdziwym, który rzeczywiście chce być obecny pośród nas.

W każdy możliwy sposób należy przekazać, aby ten gest modlitwy przeżywać jako znak wiary w przybywającego do naszej miejscowości i domu Chrystusa, który wjechał do Jerozolimy, by podjąć śmieć i Zmartwychwstanie. Ta specyficzna forma oddania Chwały Chrystusowi jest także znakiem jedności z całym Kościołem, który rozpoczyna najświętsze misteria.